söndag 30 november 2008

Var är tipp tapp tipp tapp tippe tippe tipp tapp?

På 1:a advent brukar jag börja härja. Ugnen står på dygnet runt, in och ut med julskinkor, pepparkakor, köttbullar, lussekatter och annat gott. Det är alltid bastuvarmt inomhus eftersom jag, trots att ugnen står på jämt, även hivar in vedträn i öppnaspisen. Jag går denna tid omkring och smaskar och gottar mig, klädd i linne eftersom det är så himlans varmt.

Ibland smyger jag upp en julstjärna i fönstret lite tidigare än 1:a advent. Men i år blev det inte så. Allt har liksom kommit av sig. Ugnen är tom. Jag har ingen julkänsla alls. Det står flyttkartonger över allt. Jullådorna förblir oöppnade. Det är ingen ide att plocka upp något eftersom det ska packas ner nästa helg. Fast en och annan julstjärna och tomte finns faktiskt uppe kom jag på.

Det blir till att julracea sista veckan. När vi flyttat in i det nya. Men hur ska vi hinna? Vi som hade tänkt att fira hemma lugnt och stilla. Men för att vi ska kunna fira lugnt och stilla och utan flyttkartonger mellan julgodiset och köttbullarna, har jag börjat planera. Planera. Eftersom jag är yrkesskadad har jag ju givetvis ritat upp nya lägenheten och möblerat den redan. Jag har till och med numrerat garderoberna. Märkt upp alla flyttkartonger och skrivit var de ska. Tex till garderob 7 i sovrummet. Herregud jag är värsta flyttgeneralen.

Det här ska nog gå ska ni se, sa jag och stoppade munnen full med rosa härliga skumtomtar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ryktet gör gällande att 'nissarna' ska göra sitt intåg på 25an i kväll/natt :-D
Men, jag SKA komma och njuta av lite glögg och en pepparkaka eller två någon kväll innan vi drar norrut den 19e så det gäller att du har läget under TOTAL kontroll när det närmar sig Dagenflytt.

Kajsa sa...

Men varje jul kanske inte måste vara den mest. Är väl okej med en skumtomtejul i år eftersom ni ska flytta. Vilket jag för övrigt är väldigt avis på..