söndag 4 maj 2008

Trädgård på 3 kvadrat

Just i denna stund sitter jag på balkongen. Det är fortfarande varmt i luften eller ja, det är fisljummet. Solen håller på att gå ned. Himlen faller i mörklila och rosa. Det är nu det börjar. Livet på balkongen.

Jag försöker att få alla möjliga slags anledningar till att vara på balkongen. Spelar ingen roll att jag sitter med en varm ullkofta och en ullfilt om benen. Det skulle säkert vara varmare att sitta inne och skriva. Men det är inte samma sak som att sitta ute.

Efter middagen idag, sjasade jag ut mina killar hit för att inta efterrätten här ute. Det är ju inte så mycket grönska här än dock. Det enda som är grönt nu är mina sittkuddar och murgrönan som slingrar sig sakta uppåt, eller neråt, den har inte riktigt förstått att den ska hänga och klänga. Men det går det med.

Snart ska jag sätta upp spaljen av armeringsjärn och plantera något som gärna blommar mycket och länge och luktar gott. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu vad det ska bli. Sen i blomlådorna kommer jag nog att göra det lite enkelt för mig. Där tänkte jag i stort sett bara ha en massa hängpelargoner. Och kanske lite till om jag känner mig rätt. Det petas alltid i lite för mycket i de där små lådorna, men fint blir det.

Nu de senaste veckorna har mina trädgårdsböcker och andra fina blomböcker bläddrats i flitigt. Jag längtar så efter att ha en riktig trädgård. När kan vi flytta? Måste kolla bankkontot igen.

Inga kommentarer: