söndag 13 april 2008

Bland Chokladkakor, Dinosaurier och tåg












Klockan är 21.00. Det är söndag. Helgen är på väg att ta slut. En riktig familjehelg.

Just nu sitter vi här, jag och K, mittemot varandra med varsin dator och knapprar på tangenterna. Feist sjunger för oss. Mellan oss har vi chokladkakan jag och A gjorde i eftermiddags. Farligt god.

Killarna ligger och sover och drömmer. A drömmer nog om dinosaurier, vulkaner eller kanske om silverskelettet som man själv kunde styra med spakarna. Vi har varit på Naturhistoriska Museet. Hela lördagen var vi där. A tycker det är såååå spännande. Tusen och tusen frågor strömmade ur hans mun. Vi snubblade på våra tungor när vi försökte förklara för en fyraåring som alltid kom med tusen till frågor efter att vi kom med ett svar. Jag köpte en bok till honom som han kan frossa i, men jag ska lusläsa den också. Det är bra att man får en andra chans när man tappat lite kunskap. Detaljerna.

F gäspade igenom hela lördagen. Han börjar bli bättre i sin lilla mage så han är nu på ett strålande humör när han är vaken. Skrattar så där underbart som bara bebisar kan göra. Åh lilla Franke, tänk att han redan är 2 månader.

Tänk snart är han så stor att han kan vara med och bygga tågbana med oss. Jag älskar att bygga tågbanor. Så pass mycket att när jag sätter igång får A knappt hjälpa till. Fy vilken dålig mamma jag är. Men det är ju så himla roligt. Jag får nog helt enkelt se till att jag har mina värsta tågbanebyggarorgier när A är på dagis. Idag märkte jag att det fattades lite delar för att dagens bana skulle bli perfekt. Tur att A fyller år snart. Hahaha...

Kaffet börjar ta slut och bli kallt. Helgen är över. Kakan snart uppäten. Brasan svalnat, ljusen på väg att brinna ner. Helgen är påväg att avslutas på ett väldigt skönt sätt. Allt känns så klokrent bra. Kanske avslutas den med den sista biten chokladkaka, kanske med en puss. Eller så börjar nästa vecka med chokladkaka och pussar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som om er helg varit bra. Vår helg började med plötslig frossa.
Mjölkstockning, ja nu vet jag hur det känns också :) Inget att föredra. Tur att det försvann nästan lika snabbt. Men oj vad det gjorde ont.

Kladdkaka det lät gott. Jag och Henrik avslutade söndagen och helgen med att dela på den ensamma munken som låg på det stora fatet när vi kom hem efter ett trevligt besök hos dina föräldrar. Så nu väntas en nyttig vecka igen och kanske nya äventyr med Alva. Vi ses kompis! :)

Mija sa...

Ja, kan inte äventyret med Alva hamna här hos mig?

Kram på dig och hoppas att du får sova gott inatt.