tisdag 22 juli 2008

Sportfiskare

Under våra äventyr uppe i norr. Åkte vi i den bästa bilen. Vi var det bästa gänget. Enligt A. Det bästa gänget var självklart Kjell-Ivar, F, A och jag. Under våra bilfärder hade vi roliga samtal. Bland annat berättade A för oss vad sportfiskare är. Vi hade då precis lämnat en skogssjö där de hade inplanterad fisk. Det stod några fiskare lite här och där längs med strandkanten. A hade frågat mig varför en gubbe satt med fyra spön samtidigt. Jag hade slöt svarat: - sportfiskare!

A hade nog funderat vad jag menade med det och kommit på det under bilfärden. Jo, så här är det. Det finns olika typer av sportfiskare. Farbrorn med alla fiskedrag i hatten, är han en sportfiskare? Icke. Han som har gummistövlar upp till armhålorna? Icke. Kanske gubben som spottar tre gånger på masken? Nä.

, A upplyste mig och superfiskaren Kjell-Ivar att tennisfisken och fotbollsfisken var de vanligaste av sportfiskarna. Det finns andra sportiga fiskar också men tennisfisken och fotbollsfisken var vanligast. Sportfiskarna är jättesvåra att få upp, oftast är det de lata fiskarna man får på kroken.

Så, nu vet ni det.

Inga kommentarer: