måndag 7 juli 2008

Grönprickigt bröd?

Nu på morgonen när jag skulle sätta tänderna i mitt lilla goda ego. Hejdade jag mig. Det var fullt med gröna prickar. WTF?? Mögligt? Men jag bakade det ju för knappt 12 timmar sen, hur är det möjligt?

Kan någon förklara, varför har solroskärnorna blivit knallgröna? Ser ut som jag försökt varit lite rolig och doppat de små kärnorna i grön äcklig karamellfärg.

Nej, de är inte gamla. Förpackningen är nyköpt och bäst före datum är år 2009. Jag kollade även de ogräddade solroskärnorna som ligger kvar i påsen. De ser helt "normala" ut. Hur kan det ha blivit så här? Mitt ego har fått sig en rejäl törn nu. Hjälp mig nu, snälla!

Gröna prickar är inte direkt smickrande för ett bröd. Man associerar ju direkt till något annat äckligt.

UPPDATERING: Kollade med Riddarbageriets Johan och Emma, tydligen så är det linfröna som sätter igång en kemisk reaktion. Det borde jag fattat själv. Jag har ju arbetat med lin i alla dess former i en massa år. Sen fick jag även lära mig att har man valnötter i så blir de lila. Det är ju en finare färg i ett bröd än mögelfärg. Tack tack...

Inga kommentarer: