onsdag 23 januari 2008

Vardagslyx med guldkant
















Så här börjar min dag. Det känns otroligt lyxigt. Lyxigt att kunna sitta ensam i mitt favorithörn i soffan med datorn. Lite goda mackor och gott te. TENs-apparaten som tar bort det onda. Lugnt. Stilla. Radion hörs lite svagt från köket.

Sen plötsligt avbrott...BORRA BORRA BORRA BORRA BORRA BORRA BORRA BORRA BORRA JÄTTE MYCKET...

Fast det gör inget. Jag gillar såna ljud. Ljud av maskiner. Borrljud. Ljud av någon som sågar. Handsågar. Maskinsågar. Då vill jag dit. Jag vill också ha roligt.

De som har roligt håller just nu på att ta bort 50-års inboddhet. Det är sorgligt. Det gamla paret som bott där sen huset byggdes har flyttat till världens ände. De sliter ut deras kök, ut med de bra praktiska inbyggda walk-in-garderoberna som slukar det mesta som kommer dess väg, bort med allt som påminner om att det är en 50-tals lägenhet med bra funktion. In med IKEA.

Vi valde också IKEA köket vid stammbytet. Det är jätte fint, nytt och fräscht. Men det börjar redan gå sönder efter två år. 50-tals köket hade stått i 50 år. Det var slitet, gammalt och unket. Men snickrat på plats, snickrat på riktigt. Det höll ihop. Vi valde IKEA-köket. Vi valde 50-tals garderoberna.

1 kommentar:

MammaVictoria sa...

Jag är där, kvar i hörnet, Ditt hörn.